zaterdag 13 april 2013

" A Day At My School. "

Zoals jullie misschien wel weten, heeft mijn opleiding niets met mode of make-up te maken, ik studeer namelijk laboratorium onderwijs en krijg vrij maak de vraag 'Wat ben je eigenlijk heel de dag aan het doen?' en 'Waarom krijgen jullie nou eigenlijk allemaal les over?'

Mijn opleiding is eigenlijk nu nog best wel basis, ik krijg nu de basis dingen aangeleerd voor de Chemische kant en Medische kant. Want ik kan pas in het 3e leerjaar echt een richting gaan kiezen. Maar de vakken die ik krijg op school zijn, Taal (Nederlands, Engels en rekenen), Biologie, Chemie, Wiskunde (wat je eigenlijk meer kan vergelijken met algebra) en praktijklessen


Bij biologie krijg ik onderwerpen zoals de groei van bepaalde micro-organismen (thermofiele-, mesofiele- en psychofielemicro-organismen), DNA, enzymen en natuurlijk steriel werken, dat dat ik heel erg belangrijk als je op een Lab werkt!

Chemie vind ik soms wel wat lastig, omdat ik nooit scheikunde gehad heb en nu krijg ik scheikunde op Havo-niveau (alleen noemen ze het nu anders). Maar daar krijg ik bijvoorbeeld onderwerpen zoals, viscositeit, potentiometrie en organische chemie. 
Ik heb ook een tijdje bijles gehad in scheikunde, maar dat werd echt te duur, 10 euro per uur. Dat kan natuurlijk nooit betalen als arme student..

Wiskunde is bij ons echt heel anders dan de wiskunde die ik vorig jaar kreeg op de middelbare school, echt veel moeilijker. Je rekent veel meer met letters, dan met cijfers, bijvoorbeeld bij isoleren, rekenen met machten en hogermachtswortels.

En daarnaast hebben we natuurlijk ook nog 8 uur in de week praktijkles. Laatst heb ik bijvoorbeeld wijn destilleert, de alcohol uit de wijn gehaald (zonde eindelijk, maar vooruit). Ook moet ik vaak werken met agressieve zuren tijdens praktijk, zoals zoutzuur en zwavelzuur. Praktijkles is dus echt geen speelkwartier, maar serieus bezig zijn. 

Mensen vinden dit een saai mannen beroep, maar dat is het dus totaal niet, het is hartstikke interessant. Ik wil straks graag de Medische kant op en later een HBO pathologie diploma op zak hebben! Maar voordat ik dat voor elkaar heb, moet ik nog wel een paar jaartjes naar school.

Wat voor opleiding doe jij?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten